Please leave you link so we could follow it. Thank!!!

Assalamu'alaikum WBT & hello Everyone!

In this blog is just for fun and we share everything whatever we found and what we are gaining from it. So I'll blog-walking to all blogger and will follow it. Same with you. In case if something that you guys feel uncomfortable you guys may leave with all your heart. And so nice to meet you guys!!

Monday, June 27, 2011

santai pagi isnin bersama KISAH LUCU

BENTENG UNTUK MENAHAN 
MALAIKAT

PADA zaman dahulu ada seorang raja yang berkuasa. Pada suatu hari dia didatangi oleh seorang lelaki yang tidak dikenali muncul secara tiba-tiba. Lelaki tersebut adalah malaikat Izrail yang datang untuk mencabut nyawanya.

"Hei siapa engkau ini?" tanya raja

"Saya malaikat maut, datang untuk mencabut nyawamu." jawab lelaki tadi

"Alamak malaikat maut. Aku memohon padamu agar menangguhkan kematian ini. Berilah aku tempoh masa selama tujuh tahun agar aku dapat membuat persediaan untuk mati." kata si raja

Allah memberitahu malaikat itu bahawa permohonan si raja dikabulkan. "Baiklah, permohonanmu diluluskan. Aku beri tempoh engkau tujuh tahun." kata malaikat maut lalu pergi

Raja yang sudah ketakutan itu segra memerintahkan kepada wazirnya agar dibuatkan sebuah benteng yang sangat kukuh. Disebelah belakangnya digali tujuh parit dalam, di sekelilingnya dipagar dengan tembok yang tebal. Pintunya dibuat daripada besi yang dipateri pula dengan timah. Di dalamnya benteng yang sangat kuat kukuh dan tertutup itu, dibangun pula sebuah gedung yang besar dan kukuh dengan pintu dan kawalan yang sangat sukar diceroboh. Di dalam gedung kuat yang dilindungi dengan benteng kukuh itulah si raja akan bersembunyi dari malaikat maut. Apabila selesai, si raja masuk ke dalam gedung itu dengan membawa semua keperluan hidup sepanjang masa.

"Jaga pintu ini baik-baik dan jangan benarkan sesiapapun masuk ke dalam benteng ini but selama-lamanya. Tak ada seorangpun dibenarkan menemui aku." pesan raja kepada penjaga pintu dan para pengawalnya.

Apabila sudah sampai masa tujuh tahun, malaikat datang menjumpai si raja yang sedang bersembunyi di dalam benteng itu. Dia sangat terkejut apabila tiba-tiba sang malaikat maut muncul dihadapannya.

"Dari mana engkau datang? Bagaimana engkau masuk ke dalam ini? Dan siapa yag membenarkan engkau masuk, hah..??" tanya raja ketakutan

"Aku dimasukkan oleh si penjaga gedung ini." jawab malaikat

"Khianat." kata raja dengan marah.

Lalu dipanggilnya penjaga pintu dan tentera yang berkawal di luar.

"Bodoh semua! Mengapa kamu benarkan orang ini masuk?" kata si raja sambil menengking para pengawalnya.

"Kami tidak melihat sesiapa yang datang sini apalagi membenarkan masuk. Kami berani bersumpah. Pintu benteng selama terkunci dan kuncinya pula tetap ada pada tempatnya." jawab para pengawal.

"Ketahuilah wahai raja," kata malaikat maut. "Pemilik gedung ini tidak dapat dihadang denagn pagar-pagar besi, tembok batu yang kukuh atau parit-parit pengamam yang dalam, Dia(Allah) bebas menghantar utusannya ke mana sahaja."

"Kalau begitu, untuk apa engkau datang kepadaku lagi." tanya raja yang sudah gementar itu.

"Ya, untuk mencabut nyawamu."

"Sudah tidak boleh ditangguh lagi?"

"Tidak boleh. Aku mesti mencabutnya."

"Kemana aku akan pergi jika rohku telah engkau cabut?"

"Engkau akan pergi ke rumah yang telah aku bina untukmu yang lengkap dengan segala alat-alatnya."

"Apakah aku akan mendapat rumah baru?" tanya raja


"Ya." jawab malaikat

"Di mana rumah itu." tanya raja lagi

"Di neraka yang dapat menghancurkan kulit kepala, yang memanggil orang-orang yang membelakang dan yang berpaling dari agama, serta mengumpulkan harta lalu menyimpannya(tidak menafkahkannya ke jalan Allah)." jawab malaikat

Raja bertambah gementar dan sekujur tubuhnya keluar air peluh. Dia jatuh pengsan dan malaikat mencabut nyawanya ketika itu juga lalu pergi.

Moral of the story here : 
Selagi nyawa dikandung beramallah sebanyak yang mungkin tidak kira berbagai cara kerana apabila sampai tiba ajalnya, sudah tidak mampu ditangguhkan lagi.

p/s : Raja tu siap dapat minta tangguh mati lagi. Kalau kita korang rasa dapat tak tangguh kematian???

~~selamat membaca~~

petikan : 1001 Himpunan Kisah Lucu


11 comments:

Syazwani Amira said...

like this.. very nice entry ;)

Pojiekyra said...

thanks mira :)

Qaseh dalia adelia said...

silap membenteng lah raja tu .. hehe

Pojiekyra said...

taw xpew qaseh hehe..

niena shopping2u said...

siap nyorok smpai cmtu ye takut nk mati.. thanks sharing :)

iLa suHaiLa said...

jom join bloglist ila..^^

mohd sasuke said...

bagus2..teruskan menulis entri..=)

Terbelog said...

bagus info ni

Pojiekyra said...

hehehe thanks all for read my entry :)

Sunah Sakura said...

nice sharing kyra...menginsafkan juga... huhu..

Pojiekyra said...

thanks kak sunah..:) y pnting kita jgn jd mcm raja tue ;) da masa enjoy..da masa serius, da msa kita berilmu :)