Please leave you link so we could follow it. Thank!!!

Assalamu'alaikum WBT & hello Everyone!

In this blog is just for fun and we share everything whatever we found and what we are gaining from it. So I'll blog-walking to all blogger and will follow it. Same with you. In case if something that you guys feel uncomfortable you guys may leave with all your heart. And so nice to meet you guys!!

Thursday, June 30, 2011

santai bersama KISAH LUCU~~~

PELAJARAN BUAT PENUNTUT 
ANGKUH

SEJAK masa remaja, ilmuwan dan doktor terkenal Ibnu Sina telah menguasai berbagai ilmu pengetahuan. Selain pengetahuan agama dan perubatan yang menjadi kepakarannya, dia juga telah menguasai Matematik, Psikologi dan lain-lain. Manum sebagai ilmuwan remaja kadang-kadang dia tidak dapat mengawal diri dalam soal etika.

Ketika menghadiri kuliah yang disampaikan oleh ilmuwan Abu Ali bin Maswakaih, Ibnu Sina terlepas kawalan. Dia tidak dapat mengendahkan etika seorang murid dengan gurunya. Tiba-tiba dia mengeluarkan sesuatu benda yang tidak tentu bentuknya dan diletakkan ke meja Abu Ali.

"Cuba tuan kira berapa luas permukaan benda ini!" kata Ibnu Sina dengan angkuhnya

Sebagai ilmuwan Islam yang warak, Ibnu Maswakaih tidak terburu-buru menjawab soalan pelajar angkuh seperti Ibnu Sina itu. Dia serta-merta mengeluarkan kertas yang berisi tentang pelajaran akhlak dan pendidikan dan diberikannya kepada Ibnu Sina sambil berkata: "Baca ini!"

Seterusnya Abu Ali berkata: "Pertama kali yang perlu engkau dalami adalah pelajaran akhlak. Engkau perlu membaiki akhlakmu terlebih dahulu. Aku ingat lebih penting mengajar kamu akhlak yang mulia terlebih dahulu daripada menjawab berapa luas permukaan benda ini?"

Ibnu Sina tertunduk malu, wajahnya pucat serta merta mengalir peluh di sekujur tubuhnya. Mulutnya tidak berkuasa lagi bercakap walau sepatah. Sejak itulah dia belajar akhlak dan menghilangkan sifaat-sifat angkuh dan bangganya.

Moral of the story
Jangan kita bangga dengan ilmu yang kita ada jika akhlak kita di tahap yang rendah

~selamat membaca~

4 comments:

Alan said...

betul betul betul

man said...

sepandai mana pun manusia tetap ada kekurangannya...

Pojiekyra said...

:D

syarifahsidrus said...

kena jadi humble sentiasa kan