Please leave you link so we could follow it. Thank!!!

Assalamu'alaikum WBT & hello Everyone!

In this blog is just for fun and we share everything whatever we found and what we are gaining from it. So I'll blog-walking to all blogger and will follow it. Same with you. In case if something that you guys feel uncomfortable you guys may leave with all your heart. And so nice to meet you guys!!

Tuesday, December 13, 2011

PANDUAN SOLAT SUNAT GERHANA BULAN atau MATAHARI

PANDUAN SOLAT SUNAT GERHANA BULAN atau MATAHARI
HUKUM SOLAT GERHANA
Sunat Muakkad ( مؤكدة)


CARA-CARA SOLAT
Dua (2) rakaat seperti sembahyang sunat yang lain. Cuma bezanya sebagaimana yang masyhur ia mempunyai 2 kali ruku’ dan 2 kali qiam di dalam satu rakaat. Ianya sunat ditunaikan secara berjemaah di Masjid/Surau dan boleh juga secara bersendirian.


CARA-CARA PELAKSANAANNYA
Solat gerhana matahari dan bulan ini boleh dilakukan dengan 3 cara :


Bagi gerhana matahari, bacaan dalam solat dibaca dengan diperlahankan suara ; adapun bagi gerhana bulan bacaan hendaklah dibaca dengan diangkat suara seperti mana-mana solat malam.


Cara Pertama : 
Cara yang paling ringkas. Iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat sepertimana solat sunat zuhur atau mana-mana solat sunat.


Cara Kedua : 
Disebut dengan أدنى الكمال ” iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat, dengan dua kali qiam dan dua ruku’ pada tiap-tiap satu rakaat, disertai dengan bacaan al-Fatihah dan surah dalam tiap-tiap qiam itu.


Bagi kita di Malaysia ini, cara yang kedua inilah yang paling mudah dilaksanakan. Selepas takbir, dibaca doa iftitah dan al-Fatihah. Selepas selesai al-Fatihah, dibaca surah (mana-mana surah yang mampu). Kemudian ruku’ dan bangkit semula (qiam kedua). Di dalam qiam kedua ini dibaca al-Fatihah dan juga surah. Kemudian ruku’ semula (dipanggil ruku’ kedua). Apabila bangkit I’tidal, terus sujud sebanyak dua kali. Apabila selesai sahaja dari sujud kedua dan bangkit barulah selesai rakaat yang pertama. Begitulah caranya bagi rakaat yang kedua.

Cara Ketiga : 
Cara yang paling sempurna. Caranya adalah seperti juga yang kedua akan tetapi dalam rakaat yang pertama dan qiam yang pertama hendaklah dibaca surah al-Baqarah ataupun mana-mana surah yang sama panjang dengannya. Di dalam rakaat yang pertama juga tetapi qiam yang kedua dibaca surah ali-Imran. Dalam rakaat yang kedua qiam yang pertama hendaklah dibaca surah al-Nisa’, dan dalam qiam.yang kedua pada rakaat kedua dibaca surah al-Maaidah. Kemudian hendaklah bertasbih dalam ruku’ yang pertama dengan kadar bacaan 100 ayat, dalam ruku’ yang kedua 80 ayat, ruku’ ketiga 70 ayat dan ruku’ yang keempat 50 ayat.



Waktunya
Waktu bagi solat gerhana matahari dan bulan ialah bermula dari ketika berlakunya gerhana sehinggalah selesai.


Tempat Solat
Solat gerhana sunat dilakukan di masjid atau surau atau mana-mana tempat yang biasa dilakukan solat berjemaah.


ATURAN SOLAT GERHANA


1. Disunatkan mandi sebelum solat.
2. Bilal Menyeru :

3. Berdiri lurus mengadap kiblat.
4. Berniat mengerjakan solat gerhana.


(1) Lafaz niat untuk gerhana bulan

“ Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat makmum kerana Allah Ta’ala”.


(2) Lafaz niat untuk gerhana matahari



“ Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat makmum kerana Allah,Ta’ala”.
5. Takbiratul Ihram. Doa Iftitah, Bacaan Al-Fatihah dan Surah.
6. Ruku’ serta tasbihnya dan qiam semula.
7. Baca al-Fatihah dan Surah.
8. Ruku’, I’tidal kemudian sujud 2 kali (seperti biasa).

9. Kemudian qiam semula untuk mengerjakan rakaat kedua.
10. Baca al-Fatihah dan Surah.
11. Ruku’ berserta tasbihnya dan qiam semula.
12. Baca al-Fatihah lagi dan Surah.
13. Kemudian ruku’ I’tidal dan sujud 2 kali, baca tasyahhud akhir dan salam.
14. Selepas itu dibacakan khutbah khas sempena gerhana. Dua kali khutbah (seperti khutbah Hari Raya).


INGATAN :
1. Makmum yang tertinggal ruku’ yang pertama samada dalam rakaat pertama atau rakaat kedua, adalah dikira tidak mendapat rakaat itu dan dia hendaklahmenyempurnakan rakaat yang luput itu selepas Imam memberi salam.
2. Maklumat lanjut sila ruju’ kitab Sabilal Muhtadin, karangan Sheikh Mohd Arshad bin Abdullah Al-Banjari, (Juz. 2 Hal. 58-60).
3. Sembahyang sunat gerhana matahari, segala bacaannya dilakukan dengan suara perlahan ( سر ) , manakala bagi sembahyang sunat gerhana bulan, segala bacaannya dilakukan dengan suara yang nyaring.(جهر)








Disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu.


thanks coz sudi membaca..hehe as'salam :)

Saturday, October 1, 2011

~ Bila Lelaki Kehilangan Tulang rusuknya ! ~

~ Bila Lelaki Kehilangan Tulang rusuknya ! ~

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?

LELAKI: Kamu!!!

WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?

LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku .


❤Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam
 


dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita 


untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

❤Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, 



pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup 


mereka menjadi membosankan.

❤Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka 



mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah 


pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan 


saya lagi!!!".
❤LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya 


menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"


❤Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

❤LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin 



untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-


barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita 


berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

❤Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan 



WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang 


asing dan bercerai.

❤LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

❤Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit dihatinya. Tetapi LELAKI 



tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

❤Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan 



perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?

WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?

LELAKI: Belum.

WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. 



Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah.


❤WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

❤Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. 



Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar 


bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.

❤Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah 



penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang dikemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, 


semua sudah terlambat...

❤Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan 



sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira 


merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk 


kehilangan orang yang dicintai.

p/s : Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima ?







contest beauty in hijab


as'salam semua blogger hehe..
setelah meneliti kerja satu hari..
kyra nak join satu contest kawan kyra tagkan..
thanks so much kerana sudi tagkan cik jaja hehehe..
oleh itu kyra pon join gak la
 agpun hadiahnya menarik hehehe


kalo nak taw syarat2 nya sila klik kt banner atas or just baca jew hehehe..

jeng-jeng...
first time campak gamba dalam nie bertudung ala shawl...
pdhal selalu bertudung bawal jew..

tolong jangan gelak pada kyra huhuhu


tarikh last contest nie ialah 20 september hingga 20 oktober 2011
CHAIYORK..!!!


Monday, September 26, 2011

doa

as'salam...
rasanya dah lama kyra xberceloteh kan....
xpew untuk arinie..
kyra nak kongsikan lagu yang kyra cari sejak dengar waktu sekolah menengah
bagi kyra lagu nie memang menyentuh hati kyra..
sebab mana-mana kita berada
kepada Dia jua kita pinta..

nak dengar..??
jom bukak :)

Sunday, September 4, 2011

ini untuk mama~~~~


Mama,
Anakmu yang berada jauh ini dalam kerinduan,
Walaupun tidak terkata, Meskipun tidak terucap,
Kalau dulu mungkin sibuk menjadi alasan,
Ego menjadi rintangan.
Kini, anakmu ini sedang cuba untuk berubah,
Walaupun sedikit, dan mungkin banyak silapnya di matamu,
Mohon Mama terus sabar,
Sentiasalah mendoakan anakmu yang sangat merinduimu ini.
Mama,
Anakmu ini mohon ampun,
Atas segala perbuatan yang derhaka,
Yang melukakan hatimu.
Maaf Mama..
Kedegilan anakmu ini,
Ditambah dengan rasa bongkak,
Membuatkan anakmu ini lupa,
Seolah-olah tidak tahu betapa beratnya pengorbananmu,
Yang mengandungkanku sembilan bulan,
Yang sentiasa bersabar melayan karenahku,
Maafkan anakmu ini, Mama..
Mama,
Dulu aku tertanya-tanya,
Mungkin juga aku pandang pelik,
Kenapa Mama sering bersujud?
Kenapa Mama asyik berdoa?
Kenapa Mama sikit-sikit menyuruh bersolat,
Menyuruh mendekatkan diri kepada Tuhan.
Semuanya bagaikan masuk ke telinga kanan,
Keluar entah ke mana..
Rupanya itulah kekuatanmu, Mama,
Kekuatanmu yang sering memohon kepada Allah,
Dialah yang menguatkanmu,
Sepanjang menjagaku.
Subhanallah,
Berat sungguh ujianmu Mama,
Berhadapan dengan lima puterimu,
Yang setiap seorang punya perangai sendiri.
Mama,
Andai anakmu ini pergi dahulu sebelummu,
Halalkanlah segala yang Mama berikan,
Restuilah segala yang anakmu ini lakukan,
Mohon Mama sabar dalam segala yang Allah tentukan,
Doakan anakmu dapat bertemu denganmu di Syurga,
Marilah sama-sama kita merasai cinta Yang Maha Esa.
Mama,
Satu hari nanti,
Andai aku juga bergelar ibu,
Aku mahu mencontohimu,
Malah ingin cuba menjadi lebih baik, biiznillah,
Doakan anakmu ini Mama..


Thursday, September 1, 2011

spontaneous thursday~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~8%connecting

RINDU TERLUAH 
JUA..!!!!!!!!!!
SAYANG SAMA DIA..!! :D
(BILA LAGI DAPAT BERJUMPA)

Sunday, August 28, 2011

Bz ari raya~~~~~~~~~~~~~

entry paling pendek~~~~~~

oleh kerana raya makin hampir tiba,....
kyra xdpt nk on9 selalu..
sebab bz n hal-hal raya nie..
nk taip xdpt berbuka..
ayat pon tonggang terbalik...

yang penting tudung untuk raya ada..
sebab masa lik umah..
lenggang-lenggang kangkung~~~~~


ok itu sahaja......as'salam..
selamat malam

Saturday, August 27, 2011

Kempen : Jom Beri Duit Raya~~~~~~~~


Apa tujuan kempen ini?

Tujuan aku dah jelas dan nyata, kita akan bagi duit raya kepada orang. HOHO

"Bro, gua tak ada duit nak bagi kat orang. Gua sendiri pokai."

Relax dulu bro, meh aku nak bagitahu sikit camne caranya. Jangan gelabah, atau kau memang nak mengelak? (opsssss hehehe cover3)

Kempen ini mudah sahaja, ianya berlaku bermula sekarang, sehingga tamat bulan Syawal. Lama tu, sebulan tau. HAHA

Bagaimana?

Mudah sahaja. Korang cuma perlu ikhlaskan diri untuk klik iklan di setiap blog yang korang lawati, hehe.

Aku tahu kebanyakkan (baca : mostly) daripada kita semua ni memang malas gila nak klik iklan kat blog orang. Tapi nak orang datang klik iklan kat blog kita kan? (OMG)

Jadi, apa salahnya di bulan raya ini, setahun sekali kita rajinkan diri untuk klik iklan setiap blog yang kita lawati. Tahun ini kita beraya sebagai blogger, jadi mesti kena ada duit raya kan. Walaupun setiap klik itu cuma bernilai beberapa sen, tapi jikalau dikumpulkan dalam masa sebulan, insyaAllah boleh dapat lebih dari RM 2 setiap seorang. Kan? (ohohohohohohohoho)

Itu sahaja, mudah dan senang je kan?

Camne nak join kempen ni bro?

Mudah jugak, korang cuma perlu copy paste entri ini, dan backlink kepada blog yang berkenaan. Contoh,

kyra nampak entri ini di blog keroro, kyra copy dan backlink kepada keroro

Bila korang dah join kempen ini,  tanamkan sifat amanah dan jujur serta ikhlas dalam diri. Ikhlas memberi duit raya kepada orang lain, tanpa menyatakan korang dah klik iklan si polan sekalian.

Itu sahaja rasanya, aku tak paksa korang. Korang join dengan kehendak korang sendiri. (ngeh3)

Selamat berkempen!

Thursday, August 25, 2011

Takbir Pada Akhir Ramadhan

Takbir Pada Akhir Ramadhan

Walaupun namanya Pak Imam, tugasnya bukan sekadar mengimamkan solat. Dia juga perlu memastikan, sebelum masuk waktu solat, sejadah sudah diatur rapi, mikrofon dan lampu berfungsi dengan baik, manakala jendela dan pintu dibuka.
Sesudah solat, sejadah perlu dilipat semula, mikrofon, lampu dan pintu ditutup manakala jendela dibiarkan terbuka. Itu belum lagi dengan kebersihan dan keceriaan surau, aktiviti harian, jadual menjadi bilal dan pemukul beduk, menyusun atur pembaca Qur'an sepuluh minit sebelum solat dan sebagainya.
Walaupun ada Tok Siak dan ahli jawatankuasa surau yang lain, Pak Imam merasakan dia bertanggungjawab memastikan segala keperluan jemaah lengkap dan sempurna. Dia mahu surau ini menjadi tumpuan jemaah bukan sahaja kerana tazkirahnya, bacaan solatnya, nasihatnya, tegurannya malah keperluan surau itu.
Andai jemaah selesa solat di situ, maka mereka selesa untuk datang lagi dan mengkhabarkan berita yang baik untuk teman mereka, menyarankan agar teman mereka itu berjemaah di situ. Itulah hasrat Pak Imam. Alhamdulillah, hasratnya tercapai dan setiap kali menjadi Imam, jemaah tidak kurang dari tiga saf hatta waktu Subuh sekalipun.
Tetapi mereka semua mahu supaya Pak Imam sendiri yang menjadi Imam, bukan orang lain, kerana tazkirahnya, bacaan solatnya, nasihatnya dan tegurannya yang begitu mengesankan. Pak Imam menasihatkan mereka bahawa dia bukannya gilakan gelaran Imam atau elaun dari kerajaan, tetapi dia perlu melatih orang muda yang baik bacaan dan betul makhrajnya menjadi Imam. Biarlah ada dua tiga orang pelapis supaya mereka ini mendapat bimbingan sepenuhnya dari Pak Imam dan boleh menjadi Imam sebaik-baiknya.
Jemaah akur tetapi memohon supaya jika bukan Pak Imam sendiri menjadi Imam, biarlah tazkirah selepas solat, dia sendiri yang menyampaikannya. Pada Pak Imam, itu bukannya halangan, tetapi seperti solat, tazkirah juga mempunyai jadualnya sendiri. Akhirnya mereka berkompromi. Maka dia berselangseli – andai bukan menyampaikan tazkirah, dia akan mengimamkan solat. Jemaah berpuas hati dan bersyukur.
Menurut Pak Imam, pada tahap usianya ini, dia perlu melatih seramai boleh pelapis dan mencadangkan nama mereka kepada Jabatan Agama untuk menjadi Imam muda. Bukannya dia sudah tak larat menjadi Imam, tetapi eloklah ada yang muda sebagai pelapis. Dia khuatir nanti dia dikuburkan bersama ilmu yang ada di dadanya dan tidak sempat dimanfaatkan bersama. Na'uzubillai min zalik.
Apabila selesai urusan di surau, Pak Imam kembali ke rumah, melihat apa-apa yan patut dikerjakan di kawasan rumahnya yang tidak sebesar mana. Mujurlah ada tempat untuk dia berbakti kepada tanah, maka tidaklah perlu dia membeli sepanjang masa di kedai. Adalah hasilnya untuk dimasak – cili, keledek, pisang, serai, ubi, kunyit, halia, dan beberapa jenis ulam-ulaman.
Pak Imam mempunyai empat orang anak. Alhamdulillah, masing-masing sepasang lelaki dan perempuan. Sudah besar belaka semuanya. Yang sulung menjadi pensyarah di Kolej Islam. Yang kedua dan ketiga masih menuntut. Seorang di Mesir dan seorang lagi di Mahaad Tahfiz. Insya-Allah yang bongsu akan menurut menjadi ahli tahfiz, dengan syarat SPM-nya cemerlang. Yang sulung dan bongsu tinggal bersamanya.
Isteri Pak Imam yang dikahwininya sejak tiga puluh tahun yang lalu merupakan seorang yang taat dan patuh kepadanya. Tetapi pada bulan Ramadhan yang baru berlalu, isterinya mempunyai permintaan pada Pak Imam sedikit pelik dan berbeza. Tak tahulah kenapa dengan dia, meminta agar Pak Imam sering berada di rumah untuk berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan memberi tazkirah di rumah.
Pak Imam hairan. Dia masih ingat lagi kata-kata isterinya empat hari sebelum Ramadhan - cukup-cukuplah awak menjadi Imam setiap solat. Janganlah bulan puasa ini, berbuka dan bersahur di surau, solat jemaah, berterawikh, bertadarus dan memberi tazkirah di surau. Luangkanlah sedikit waktu untuk bersama keluarga. Kami juga ingin merasa berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan mendengar tazkirah di rumah. Berilah peluang kepada yang muda menjadi Imam, jangan diharapkan kepada awak seorang sahaja. Sampai kesudah nanti, mereka tiada peluang untuk belajar.
Pada mulanya Pak Imam terasa satu tamparan lembut hinggap di pipinya. Sesudah tiga puluh tahun berumah tangga dan dua puluh empat tahun menjadi Imam di surau kampung ini, inilah kali pertama isterinya bersuara menyatakan keinginan seperti itu. Sebelum ini dia tidak bersoal banyak apabila ditinggalkan berbuka bersama anak-anak.
Malah selalu juga datang ke surau berbuka bersama dua tiga orang perempuan kampung seusianya berbuka bersama-sama dengan sedekah dan pemberian si pemurah. Dia tidak banyak soal apabila diminta bersama anak-anak berbuka dan bersahur di surau, solat jemaah di surau, solat terawikh di surau, bertadarus di surau dan mendengar tazkirah di surau. Pada diri Pak Imam, surau ini sudah menjadi rumahnya dan isterinya juga perlu berfikiran begitu.
Pak Imam tak tahu kenapa Ramadhan yang lalu isterinya berubah laku. Terusik juga hatinya mendengar permintaan isterinya itu. Terasa juga dirinya serba kekurangan – apakah selama ini dia tidak melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang suami dan bapa yang sempurna? Lantas buat beberapa hari, Pak Imam berdoa dan bermunajat, memohon ampun dan maaf dari Allah atas mana-mana perbuatan dan tingkahlakunya yang dianggap isterinya sebagai mengabaikan tanggungjawab. Buat beberapa hari dia berfikir, apakah dengan tidak berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan memberi tazkirah di rumah dianggap sebagai mengabaikan tanggungjawab sebagai suami dan bapa yang baik?
Pak Imam tidak mendapat jawapannya tetapi dia hanya menyerahkan segala-galanya kepada Allah. Biarlah Allah yang menentukan betul salahnya perbuatannya selama ini. Jika betul, dia mohon supaya Allah memanjangkan usianya untuk meneruskan kehidupan ini dengan sebaiknya, tetapi andai salah, dia berharap agar dosanya diampunkan Allah dan diberikan petunjuk untuk membetulkan segala-galanya.
Buat sehari dua, Pak Imam cuba menunaikan permintaan isterinya. Dia berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan memberi tazkirah di rumah. Pak Imam harap kali ini isterinya puas hati dan gembira permintaannya tercapai. Bukan tak pernah Pak Imam berbuka di rumah tetapi dia tidak melakukannya selengkap ini. Biasanya dia berbuka sahaja di rumah, yang lainnya di surau.
Tetapi isterinya rupa-rupanya belum puas. Dia bukan hanya mahu Pak Imam berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan memberi tazkirah dirumah untuk satu hari, tetapi sehingga ke penghujung Ramadhan. Kalau boleh biarlah bertakbir Aidilfitri juga di rumah.
Pada Pak Imam, itu sudah melampau. Tugas sebagai Pak Imam bukan sekadar imam di rumah, tetapi ini imam kariah. Dia punya tanggungjawab di surau. Dia diberi amanah dan dia wajib melakukannya. Berdosa jika dia meninggalkan salah satu dari tuntutan tugasnya apatah lagi ia untuk kepentingan sendiri, kepentingan keluarganya sendiri.
Kali ini Pak Imam menggunakan diplomasi sepenuhnya. Dia tidak boleh berkompromi atas tugasnya kali ini. Mana boleh setiap hari dia berbuka dan bersahur bersama-sama di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah, bertadarus di rumah dan memberi tazkirah di rumah. Bilal sendiri sudah bertanyakan kehilangannya sejak dua hari yang lalu, inikan pula mahu diperpanjang sehingga akhir Ramadhan.
Isterinya tetap enggan dan Pak Imam terpaksa beri kata dua dengan lembut. Airmata isterinya ternyata tidak mampu melembutkan hatinya. Pak Imam hanya mampu memujuknya dengan tazkirah dan petikan ayat al-Qur'an dengan harapan hati isterinya itu lembut dan tidak meminta lagi dia berbuat sedemikian rupa. Biarpun sedih, isterinya menerima sahaja.
Satu perkara yang menyebabkan Pak Imam pelik ialah isterinya menjadi begitu baik dan manja dalam melayannya kali ini. Bukannya isterinya itu tidak baik tetapi layanannya kali ini lain dari yang lain. Cukup bagus sekali, hinggakan Pak Imam merasa kekok. Pernah dia terfikir sama ada isterinya ini buang tabiat, tetapi cepat-cepat dipinggirkan fikirannya itu. Dia tahu isterinya cukup baik dan mahu masuk dari mana-mana pintu Syurga, tetapi permintaannya kali ini sukar di mengertikan.
Sesudah dua hari, Pak Imam kembali semula ke surau. Para jemaah lega melihatkan Pak Imam. Bila ditanya kemana dia pergi, Pak Imam menjawab yang dia mempunyai urusan bersama keluarga. Dia berbuka dan bersahur di surau, solat jemaah di surau, solat Terawikh di surau, bertadarus di surau dan mendengar tazkirah di surau. Isterinya tiada bantahan malah menurutinya ke mana sahaja dia pergi. Sekali lagi Pak Imam pelik. Jarang juga isterinya menurutinya sepanjang waktu. Kadangkala tidak bersahur di surau malah jarang berbuka di rumah. Biasanya sekadar menemani anak-anak. Biarlah, fikir Pak Imam. Mungkin kerana anak-anak sudah besar, isterinya itu merasa sunyi dan mahu beramal ibadat lebih kepada Allah.
Rupa-rupanya permintaan isterinya supaya Pak Imam berbuka puasa di rumah, solat jemaah dirumah, berterawikh jemaah di rumah dan memberi tazkirah di rumah adalah permintaan terakhir isterinya. Belum pun sempat Pak Imam bertakbir Aidilfitri di surau, anak bongsunya terkocoh-kocoh menghampirinya. Memang Pak Imam awal ke surau hari ini, dan isterinya bakal menuruti kemudian bersama anak-anak dan orang perempuan seusianya.
Tetapi ada sebuah kereta lain yang turut menuruti mereka, dan kereta itu menyebabkan isteri Pak Imam terbaring berlumuran darah di tepi jalan. Segera Pak Imam meninggalkan jemaah yang sedang bersiap untuk bertakbir, berlarian menuju ke jalan. Alangkah terkejutnya dia bila melihat isterinya terbujur kaku bersama telekung yang sudah siap dipakainya.
Patutlah pagi tadi isterinya beria-ria memohon ampun dan maaf daripadanya, meminta agar dihalalkan segala makan minumnya sejak dari mereka berkahwin, segala perbuatan dan tutur katanya yang menyinggung Pak Imam serta mana-mana permintaannya yang melampau.
Pak Imam mamangku jenazah isterinya dan pada masa yang sama takbir Aidilfitri kedengaran. Dia sedih namun tiada air mata yang keluar, kerana dia tahu, isterinya pergi dalam keadaan yang suci dan bersih. Kini, barulah Pak Imam tahu mengapa Ramadhan yang lalu isterinya mahu supaya dia berbuka puasa di rumah, solat jemaah di rumah, berterawikh jemaah di rumah dan memberi tazkirah di rumah. Itu adalah permintaan terakhir isterinya.

spontaneous thursday~~~~~~7% downloading




BALIK KAMPUNG..!!!!!!!
(sempat mengumpat bersembang dengan lecturer ngeh3)

Wednesday, August 24, 2011

wordless Wednesday ~~~~~~~~~~8% downloading

~~makanan untuk dua orang berbuka puasa~~


~~makanan untuk tiga orang SAHAJA~~
(agak-agak melampau tak..??)

Tuesday, August 23, 2011

bagus kew silent reader..?~~~

as'salam semua....
kyra baru sahaja selesai uat surat saman parking..
saman parking polis..??
xdew la..
kyra kna saman parking politeknik..
Grrrrr....
betul-betul marah...tapi seriously bukan salah kyra k....

ok..jangan kita lari dari tajuk....

back to the future~~~~~

kenapa perlu jadi silent reader,...??
penting sangat ke nak jadi silent reader nie..??
famous sangat kew sampai nak jadi silent reader nie
kalo mcam ben ashaari kew..nisa kew or blogger-blogger famous jadi silent reader xpew gak..
xreti-reti nak komen???

ok-ok..nie jew la persoalan yang kuar dalam kepala otak kyra....
coz kyra sendiri pon da jadi silent reader...
bukan xnak komen...
atau xnak bg pendapat....
kadang-kadang masa xmengizinkan kyra untuk mengjadi aktif reader....
sonok memang sonok baca komen orang..
serius..tutama cara penyampaian dorang mmg uat orang tertarik..
xmacam kyra hehehe( jujur k )

sejak menjadi seorang student..
masa kyra banyak kyra tumpukan study...
relaxing.....uat report.....
kadang-kadang ada yang tanya napew xaktif blogging da...
xdapat la slalu mcm waktu cuti sem dlu huhuhu...

lain untuk famous blogger..
haa mesti dorang pon nk balas komen xckup tangan kan...??
lom masuk cmpur shoutbox yang berpuluh-puluh masuk...
kalo kyra xbalas mmg ase xsampai ati..
yang mana peramah ag la xsampai hati..
tutama yang rajn datang jenguk blog yang bersawang nie...

kyra terus terang kadang kala entry kyra nie xbapew best sangat..
(jujur itu penting..jangan hipokrit)
kyra suka baca entry orang and folo orang :)

dan kyra juga nak berterima kasih kat sesetengah blogger..
sesetengah da yang memahami keadaan kyra...
kejar apa yang penting dulu..
terharu sangat..!!!!!!!!!

bersemangat nak bagi dapat pointer tinggi balik..!!
sejak tukar kos nie banyak jugak kesusahan dan kepayahan dalam nak mengekalkan pointer kyra...
tapi bagi kyra yang penting lulus semua..
da cukup alhamdulillah sangat...

jadi oleh itu kyra mungkin akan jadi silent reader uat smentara waktu..
waktu cuti t aktif la balik hehehe...

SR nie senang sebab kita still jenguk..
juz xkomen jew....
memang la boley kalo nak baca n balas semua
tapi ase-ase..
terputus tak jari-jari nak membalasnya...
tapi da sesetengah blogger sanggup membalas dr A-Z..
memang kyra seriously RESPECT..!!

SALAH KE KALO NAK JADI SILENT READER TAPI DENGAN SEBAB MUNASABAH???

thanks pada blogger lama dan tak lupa juga pada blogger baru yang bagi supprot kt kyra..
SERIOUS TERHARU..!!

ok..nak sambung print report :D
thanks u guys..!!!


terima kasih pada sesiapa yang sudi baca entry betul-betul xbest..!!!!!!
as'salam

TOLONG REVIEW BLOG SAYA~~~

as'salam...
lima ayat..20 perkataan

saya nak join segmen ini
(agak melampau bila uat entry terlampau ringkas)


syarat-syaratnya ialah..??
klik pada banner atas hehehee :p


tarikh tutup : 10/9/2011

review akan bermula 12/9/2011 setiap jam 4 petang

orang yang bakal diberi duit raya ngeh3  
cik jaja
cik moon 
cik misi
cik saja

Monday, August 22, 2011

ape..??!! puan bertukar jadi HULK MERAH...??!!!

as'salam semua..
apa khabar rinie..??
sihat x...??
kyra nie bru berpeluang nak buka blog coz kelas abis kul 7 plus terus berbuka puasa kat luar huhuhu..

haa kembali pada tajuk asal kita..

napew puan kyra bertuka jadi HULK MERAH...!!!

Sunday, August 21, 2011

apa kata...?

SELAMAT BERBUKA PUASA 
KEPADA WARGA BLOGGER 
BAGI KAWASAN SEKUTU 
DENGANNYA

BALIK kampung...??!!!!

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...!!
xsaba nak balik balik kampung..terdengar lak lagu balik kampung berkumandang..
lagu raya berkumandang di sana dan di sini...
membuatkan kyra xsaba nak balik kampung..!!!!!!!!

JELES tengok orang dapat balik kampung..
cuti awal..
sedangkan kyra masih ag berada disini mengadap kerja yang kian bertambah...
haihhh..
xpew..apa yang penting uatamakan kerja dulu bagi siap..
pastue balik kampung xperlu pkirkan pew ag..!!
waaa xsabar asenya nak balik kampung..
nak buat kuih raya.... nak guling-guling..
nak makan ketupat rendang..!!!

sabarlah wahai kyra.....
tinggal ag 4ari untuk berada disini...
pastu lupakan politeknik..
here come kampung..!!!

ADAB TIDUR

ADAB TIDUR

1. Jangan Terlalu Kenyang—Mulai dari waktu mengadap hidangan makan malam. Jangan makan terlalu kenyang kerana perut yang penuh juga tidak elok untuk kesihatan. Perut yang kenyang akan menyebabkan cepat berasa mengantuk dan susah untuk bangun tidur
2. Berwuduk—Gosoklah gigi selepas makan atau sebelum masuk tidur. Biasakan diri mengambil air sembahyang sebelum tidur kerana malaikat menyukai orang yang selalu berwuduk.
3. Mengingati Kesilapan—Sebelum meletakkan kepala ke tempat tidur, cuba ingat-ingatkan semula apa yang telah dilakukan sepanjang harian sejak awal pagi tadi. Kalau banyak perkara yang baik, berazamlah untuk terus mengekalkan perbuatan yang baik itu. Tetapi kalau banyak perkara yang tidak baik, berazamlah untuk tidak mengulangi lagi. Beristigfarlah memohon keampunan dari Allah.
4. Mahu Bangun Awal— Kalau masih ada waktu, luangkan sedikit masa membaca sebaris dua ayat-ayat Al-Quran. Atau memadai membaca surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas. Digalakkan membaca surah Al-Kausar sebanyak tiga kali sambil niatkan di dalam hati mahu bangun awal.
5. Membaca Doa— Sampai masa melelapkan mata, bacalah doa ini terlebih dahulu: Maksudnya: "Dengan namaMu ya Allah, aku hidup dan aku mati." Tidurlah dengan mengiring ke kanan dan seeloknya menghadapkan muka ke kiblat.
6. Bangun Pagi—Jika terjaga di tengah malam, ucapkanlah istigfar atau memuji kebesaran Allah. Setelah terjaga pada waktu paginya bacalah pula doa: Maksudnya: "Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami. Kepada-
Nya kami akan dibangkitkan."
7. Niat Yang Baik– Tanamkan dalam hati untuk melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu atau lebih baik daripada semalam. Niat yang baik juga dinilai sebagai amal kebajikan di sisi Allah.

Saturday, August 20, 2011

luahan hati~~~~~

as'salam...
ok napew rinie kuar tajuk luahan hati..??
benda apa yang kyra nk luahkan..??
kenapa sampai jadi cmnie...

sebenarnya xdew papew pon...
tapi akibat kyra da lma xjenguk dashboard kyra...
bukan xnak jenguk..tapi memang disengajakan xmau jenguk...

kenapa lah kyra sampai jadi cmtue ea..??
gara-gara da addict pada blog sejak beberapa bulan yang lepas kyra asyik aktif jew..
sampai seronok berblog...
komen ngomen..
memang best..
kenalan n orang baru..
jadi bila kyra start blaja..
haihhhhh..
aktiviti kyra agak terhad sedikit untuk aktif dalam berblog..
memang lah ada student yang masa lapang nya banyak dan mampu meluangkan masa dalam berblogging..
tapi kyra nie..
boleh kalo nk berblogging 24 hour..12 hour...2hour..1hour..
cma memikirkan kerja kyra yang agak menimbun sejak dua menjak nie..
yang kini makin berkurangan sebab kyra mengerahkan tenaga untuk mengurangkan kerja yang makin kian bertambah..

KALO IKUTKAN KYRA NIE DA GIAN NAK BLOGWALKING...
TAPI MENAHAN DIRI..!!!
HUHUHU SAPEW MAMPU BANTU KYRA NIE...
50-50%

makasih pada sesiapa sudi membaca entry xbest kali nie

sape kah paling comey :D


sumew comey kan..kan..kan..??

anugerah tuhan hehehe

Thursday, August 18, 2011

spontaneous thursday~~~~~~~~~~8% downloading

i'm totally MISS MY BLOG..!!!!

SOK DA TEST..!!
WISH ME GOOD LUCK GUYS..!!!

A surprise from Miss Ismiladyjaja..apakah???

as'salam....
harinie kyra bru lepas test...
FUHH LEGA YANG AMAT-AMAT SANGAT KURASAKAN..!!!!
(harap-harap jawapan tepat sumew hehehehe)

ok back to the past for awhile....

pada pukul dua belas tengah malam...
semasa sedang menunggu my ehem3 abis aktivitinya...
dan semasa saya jua sedang menghabiskan saki baki study yang tertinggal...

tetiba dapat satu msg...

aik...??!! terkejut gak ocz slalu si dia abis lewat msg conform la dua tiga pastue senyappp jew..

rupa-rupanya dari cik ladyjaja kita....heheh
apakah katanya???

ehem3..!!
"salam kyra, jaja da uat doodle untuk kyra.. t amik kt blog...xcntik pon..saja2 jew..."

time tue tengah on9 pew ag..
bukak la..

tup-tap tengok..

WOW..!!
so sweet....
cantikk....
suka kyra tengok hehehehe...
even cik jaja kata xcantik but my eyes said its beautiful :D
bukan senang orang nak buatkan untuk kita taw..
so bersyukur sangat-sangat.

NIE SAYANG LEBIH KAT CIK JAJA HEHEHE..

nak tengok..??
jom3 hehehe